QuakeCon 2005
juvepeti 2005.08.21. 14:10
Idn augusztus kzepn tizedik alkalommal rendeztk meg a vilg leghresebb akcijtkrl elnevezett QuakeCon fesztivlt az Egyeslt llamok-beli Texasban. A hrneves esemny egyszer jtkos sszejvetelknt indult 1996-ban, de mra a jtkipar szmottev esemnyv ntte ki magt. Br a QuakeCon tovbbra is elssorban tbb szz jtkos csatrozsrl szl – immr sok tzezer dollr sszdjazssal -, a rendezvnyen tbb fejleszts alatti ll, kiemelkeden j jtkot is bemutattak, valamint szmos rdekes eladst tartottak a jtkfejleszts nagyjai, kztk a vilg legismertebb jtkprogramozja, John Carmack is.
John Carmack az az alig harminc ves, szemveges riember, aki nagyban hozzjrul ahhoz, hogy a PC-s jtkok megjelentsi sznvonala ma mr ilyen magassgokba tart. A 90-es vekben forradalmi jtkmotorjaival s kultuszjtkaival, a Wolfensteinnel, Doommal, Quakkel s ezek folytatsaival mretes szerepet jtszott a jtkipar valsgos kultrv vlsban. John tavaly pp kedvese kezt fogta a szlszobban az sszejvetel idpontjban, de idn tbb mint kt rs eladsa a show fnypontjt jelentette. Miutn levettettk az Amerikban oktberben bemutatsra kerl Doom film elzetest – mely a korbbi traillerekkel s jtkadaptcikkal ellenttben egy nzhet akcifilmet sejtet -, sznpadra lpett szoksos egyszer rvid ujj pljban a 3D-s grafika legmeghatrozbb szemlyisge– aki szabadidejben egybknt Ferrari-gyjtssel s rhajzssal foglalkozik.
John bevezetsknt arrl beszlt, a tbbi cg gyakran panaszkodik nla, milyen nehz helyzetbe is hozta ket, hogy az ID-nl minden jtkuknl ilyen magasra helyeztk a grafikai megjelents sznvonalt: a jtkosok egyszeren elvrjk a legalbb hasonl szint ltvnyvilgot a tbbi programtl is, ami rengeteg energiaforrsukat kti le. Carmack szerint a grafika tovbbra is vezet szerepet jtszik a jtkok hangulatban, a jtklmnyben, a vals idej megjelents fejldse pedig mg kzel sem rt vget, st nem is lassult le az utbbi vekben sem. Tovbbra is gy tnik, valra vlik pr ve elhangzott jslata, miszerint 2010 krlre a vals idej grafikus megjelents elri a Gyrk Ura cscsszmtgpekkel elre lemodellezett moziijainak szintjt. Szerinte ez mr az jgenercis konzoloknl (Xbox 360, Playstation 3) elrhet lesz elbb-utbb, annak ellenre, hogy a bennk rejl hatalmas grafikus ert programozi szempontbl szrnyen nehz lesz kihasznlni s akr hossz vekbe is beletelhet. Carmack elismerssel szlt az v vgn debtl j Xbox programozhatsgrl s kpessgeirl: szerinte ez a valaha megjelent legknnyebben hasznlhat konzol , s ezrt is vlasztottk a Microsoft masinjt kvetkez genercis jtkaik alternatv platformjaknt (a Doom3 kiegszt s a Quake4 is elrhet lesz Xbox(360)-on), de termszetesen a szerinte is ersebb Playstation3-tl sem zrkznak el.
Carmack szerint nem a 90-es vek kzepn volt, hanem igenis most van a videojtkok Arany Korszaka: mg a tucatjtkok is sokkal magasabb ltalnos sznvonalat kpviselnek, mint annak idejn, az igazi Nagymenk pedig hetekig kpesek monitorhoz szegezni a jtkosokat. Kln elismerssel szlt a tbbjtkos programok hatalmas fejldsrl: a jtkmd, amit gyakorlatilag s cge, az ID indtott el a Doom1-gyel 1994-ben, mra az egyik legmeghatrozbb jtkrszlegg ntte ki magt az iparban. John-k cge csak elindtani tudta az rletet, de nemigen tudott tovbb lpni a tbbi cggel ellenttben, akiknl olyan kreatv s addiktv jtkok szlettek, mint a Counterstrike, a Battlefield-szria, vagy a Planetside. A bemutatn elszr volt a nagykznsg szmra is jtszhat a Quake4 tbbjtkos mdja, mely ugyan csupn a harmadik rsz egy ersen felturbzott s kicicomzott vltozatnak tekinthet (szmos plya s fegyver is visszakszn feljtott formban a msodik s harmadik Quake-rszbl), egy borzaszt lvezetes s gynyr jtknak grkezik, radsul mr az idei karcsonyi szezonra vrhat – mindenre kiterjed elzetest az aktulis PCGuruban olvashatsz rla.
Carmack a jtkipar fejldsnek lehetsgt a mobiltelefonokra megjelen jtkokban, illetve a nagy nevekhez megjelen rajongk ltal ksztett mdostsokban (gynevezett „mod”-okban) ltja. A nagy cgek a hatalmas kltsgek miatt egyre kevsb hajlandak az jdonsgok fele nyitni, azonban ha ezeknek az olcs, illetve ingyenes fejlesztsek jl mkdnek s sikerk van, az megnyithatja szmukra az utat a nagyobb platformok fel is. Az otthoni fejlesztseket is elsegtve, cge napokon bell mindenki ltal elrhetv teszi a Quake3 forrskdjt, gy mindenki szabadon fabriklhat vele akr kereskedelmi forgalomba is hozhat jtkokat. Egyik utols gondolatknt Carmack felvetette, hogy a kln 3D-s gyorsrkrtyk utn hamarosan megjelennek a jtkban vilgnak fizikjrt felels kln krtyk is, ami ismtelten a fejlds egy j korszakt fogja jelenteni.
|